
Рудишин Сергій Дмитрович – доктор педагогічних наук, кандидат біологічних наук, професор, завідувач кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін
Закінчив Чернівецький державний університет з відзнакою за спеціальністю біохімія, 1977 р.
Кандидатська дисертація «Легкорастворимые белки листьев винограда в связи с фазами вегетации и устойчивостью к филлоксере» – за спеціальністю 03.00.12 – фізіологія рослин (Ботанічний сад АН, м. Кишинів, 1984).
Докторська дисертація – «Теоретико-методичні засади біологічної складової підготовки еколога у вищих навчальних закладах» (спеціальність 13.00.02 – теорія та методика навчання (біологія). Дисертацію захищено в Інституті педагогіки НАПН України (2010 р.).
Атестати : старший науковий співробітник за спеціальністю «Фізіологія рослин», 1990; доцент кафедри ботаніки, генетики та захисту рослин, 1999; професор кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін, 2013.
Автор 170 наукових публікацій, серед яких навчальні посібники «Основи біотехнології рослин» (1989, перший україномовний посібник з біотехнології рослин), «Практикум з основ загальної екології» (2004), «Основи біогеохімії» (2013), «Біологія і екологія. 10 клас» (2021), «Біогеохімія з основами екології» (2023), «Біотехнологія рослин» (2024); монографії «Біологічна підготовка майбутніх екологів: теорія і практика» (2009), «Фітогормонологія в Україні: ґенеза і досягення» (2020); статті у виданнях, що входять до наукометричної бази Scopus / Web of Science та наукових фахових виданнях.
Коло наукових інтересів – екологія, екологічна та біологічна освіта, біотехнологія, біогеохімія, фізіологія рослин, історія науки, філософія освіти.
ORCID ID: 0000-0002-4483-9209
https://scholar.google.com.ua/citations?hl=uk&user=_JgMTeQAAAAJ
Монографії
Рудишин С.Д. Біологічна підготовка майбутніх екологів : теорія і практика: монографія.
Вінниця : ВМГО «Темпус», 2009. 394 с.
Рудишин Сергій, Негрецький Віктор, Новожилов Олег. Фітогормонологія в Україні : ґенеза і досягення : монографія. К., ВЦ «Академія». 2020. 144с.
Навчально-методичні видання
Навчальні посібники
Рудишин С.Д. Основи біотехнології рослин : навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.]. Вінниця: МП «Запал», 1998. 224 с. (Гриф Міністерства агропромислового комплексу України).
Рудишин С.Д., Кур’ята В.Г. Практикум з основ загальної екології : навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.]. Вінниця : Гіпаніс, 2004. 101 с.
Рудишин С.Д. Основи біогеохімії : навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.]. К. : ВЦ «Академія», 2013. 248 с. (Гриф МОН України).
Біологія: фахова підготовка студентів педагогічних університетів: навч. посібник / Горшкова Л. М., Рудишин С. Д., Бородіна К. І., Бурчак Л.В. [ та ін.] за ред. М. В.Хроленко. Суми : ТОВ «Видавничий дім «Ельдорадо», 2017. 310 с.
Рудишин С. Д., Кмець А. М., Самілик В. І., Гулакова І. М.. Біологія і екологія. 10 клас. Навч. посібник: Вінниченко М. Д., Суми, 2021. 388 с.
Рудишин С. Д. Біогеохімія з основами екології / С.Д. Рудишин. Дніпро: Середняк Т. К., 2023. 320 с.
Рудишин С.Д. Основи біотехнології рослин: навч. посіб. Суми: «Корпункт», 2024. 200 с.
Статті у виданнях, що входять до наукометричної бази Scopus
1. Rudyshyn, S. D., Kravets, V. P., Samilyk, V. I., Sereda, T. V., & Havrylin, V. O. (2020). Features of the Fundamentalization of Education in Higher Educational Institutions of Ukraine in the Context of Sustainable Development. Journal of Educational and Social Research, 10(6), 149-161. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0116……
URL: https://www.richtmann.org/journal/index.php/jesr/article/view/12263
2. Sergii D. Rudyshyn, Inna A. Stakhova, Nataliia H. Sharata, Tetiana V. Berezovska, Tetiana P. Kravchenko (2021). The Effects of Using Case-Study Method in Environmental Education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Vol. 20, No. 6, pp. 319-340, June 2021
https://doi.org/10.26803/ijlter.20.6.17
URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9860/1/3952-15163-2-PB.pdf
3. Serhii Rudyshyn, Iryna Truskavetska, Svitlana Romanyuk, Anatolii Vakal, Vitaliy Hnatyuk (2024). The role of motivation factors in education for the development of students’ environmental leadership in higher educational institutions. Journal of Education and Learning (EduLearn). Vol. 18, No. 1, February 2024, pp. 1~8. https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i1.21016
URL: http://edulearn.intelektual.org/index.php/EduLearn/article/view/21016
Статті у виданнях, що входять до наукометричної бази Web of Science (WoS)
4.Rudyshyn Sergii D., Kononenko Tetiana V., Khrolenko Marina V., Konenko Vitalii S.,Merdov Stanislav P. (2021) Basic Soft Skills as an Integral Component of Student Competitiveness: case of higher education in Ukraine. AD ALTA: Jornal of Interdisciplinary Reserarh. Vol 11. Issue 1. Specal Issue XVI, pp, 23-28.
URL: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110116/PDF/110116.pdf
5.D. Rudyshyn, S. ., M. Koreneva, I. ., H. Yakushko, K. ., Babenko-Zhyrnova, M. V. ., & M. Lupak, N. (2022). Simulación de formación educativa y profesional de estudiantes. Apuntes Universitarios. 12(2). https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1036
https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1036
URL: https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/1036
Публікації (деякі) за останні 10 роки :
- Rudyshyn S. Strategy of Coevolution Between Biosphere and Society : Ukrainian Dimention . The Advanced Science Journal. United States. ISSN 2219-74X. 2014. ISSUE 2. P.90-94. URL:
- Рудишин Сергій, Хроленко Марина. Можливості біосфери і сталий розвиток суспільства : проблеми і перспективи коеволюції. Біологія і хімія в рідній школі. 2014. № 2. С. 12-16.
- Rudyshyn S., Koreneva I. Development of Unsversity Students’ Ability to Undestad the World Scientific Pattern. The Advanced Science Journal. United States. ISSN 2219-746X. 2014. ISSUE 5. P.7-12. URL :
- Rudyshyn S., Shalayeva M. (2014) ‘ Language in the context of the reflex behavior theory and psychology : Ukranian reality and prospects’, The Advanced Science Journal, 2014(9), pp. 84-86. URL :
- Рудишин Сергій, Самілик Валентина. Класифікація екосистем : проблеми і перспективи. Біологія і хімія в рідній школі. 2014. № 5. С. 3-6.
- Кмець А.М., Коренева І.М., Рудишин С.Д., Хроленко М.В.. Формування готовності майбутніх вчителів біології до професійної діяльності у процесі проходження різних видів практики. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка : зб. наук. праць. Вип. 25 / Глухівський НПУ ім. О. Довженка; редкол.: О.І. Курок (відп. ред.) [та ін.]. Глухів : ГНПУ ім. О. Довженка, 2014. С. 46-59.
- Рудишин С.Д. Еволюція екосистем в контексті сучасної природничо-наукової картини світу. Science and Education a New Dimension. Natural and Technical Sciences. III(5), Issue: 41, 2015. III(5), Issue: 41, 2015. P.30-34. URL:
8. Rudyshyn Serg D. (2015) Golden section : environmental demention of sustainable development of «biosphere –society» system./ V All –Ukrainian congress of ECOLOGISTS with international participation (Екологія/ Ecology – 2015, 23-26 вересня, 2015. Збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД». 2015. С. 254. URL: https://ineek.vntu.edu.ua/esp/index.php/2010-04-14-11-39-42/295-v-2326-2015.
9. Рудишин С.Д. Особливості формування в учнів початкової школи природничо-наукової картини світу. Педагогіка і психологія. 2015. № 1. С. 45-49.
10.Рудишин С.Д., Коренева І.М., Самілик В.І. Екологічна компетентність як загальна компетентість вчителів природничих дисциплін Український педагогічний журнал. 2016. № 3. С. 74-83. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/188
11.Рудишин С.Д. Екологізація змісту освіти в початковій школі на засадах сталого розвитку. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка : зб. наук. праць. Вип. 31 / Глухівський НПУ ім. О. Довженка ; редкол. : О. І. Курок (відп. ред.) [та ін.]. Глухів : РВВ Глухівського НПУ ім. О. Довженка, 2016. Вип. 31. С.238-242.
12. Рудишин С.Д., Докукіна С.В., Луценко О.І. Дослідження факторів ризику народження недоношених дітей на прикладі Сумської області. Український журнал медицини, біології та спорту. 2017. № 6 (8). С. 141-144.
13. Рудишин С.Д., Мельник О.С., Коренева І.М. Екологізація освіти на засадах сталого розвитку в Глухівському національному педагогічному університеті імені Олександра Довженка. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. Глухів, 2018. Вип. 2 (37). С. 230–236.
14. Луценко О.І., Рудишин С.Д., Боровик Т.С.
Медико-соціальний моніторинг захворюваності дітей на гострий бронхіт і пневмонію (на прикладі мікробіологічної лабораторії міста Глухова, Сумська область. Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. 2021. Т. 21, Вип. 3 (75). С. 74-81.
https://repository.pdmu.edu.ua/items/84e3ce95-1a7e-4dd5-973a-ea0307b1561d
15. Середа Тетяна, Рудишин Сергій. Інтеграція знань з анатомії та фізіології людини у зміст нормативних навчальних дисциплін при підготовці майбутніх медичних сестер. Věda a perspektivy. No 7 (7). 2021 Praha, České republika 2021. С. 224-234. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/article/view/822/824
16. Rudyshyn Sergii D. Enviromental Demention of Sustainable Development of “BiospereSociety” System: Discourse “Golden Section”.
Екологічний вимір сталого розвитку системи “біосфера-суспільство”:
дискурс “золотий перетин” . Сталий розвиток — ХХІ століття. Дискусії 2021: матеріали VII Міжнародної науковопрактичної конференції / Національний університет “Києво-Могилянська академія” / за ред. проф. Хлобистова Є.В. Київ, 2021.С.140-147. Електронне видання. ISBN: 978-617-7668-33-5. URL : https://www.researchgate.net/profile/Yuri-Kindzerski/publication/357680371_Sustainable_development_-_XXI_century_Discussions_2021_in_Ukrainian/links/61d9e68cb8305f7c4b2ee617/Sustainable-development-XXI-century-Discussions-2021-in-Ukrainian.pdf
17.Шкуропат А.В., Головченко І.В., Рудишин С.Д. (2022). Структура навчальної мотивації учнів старших класів. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 19-26. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-02.
18. Rudyshyn S. (2022). Linguistic ecology and its terminosphere: problems and prospects of scientific ecological discourse. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, X(50), I.: 269, 2022 Dec. P.46-54. URL :
https://seanewdim.com/wp-content/uploads/2023/01/HUM_X_269.pdf
19. Рудишин Сергій, Луценко Олена, Кмець Алла, Коненко Віталій. Навчально-дослідницька діяльність майбутніх вчителів біології в процесі професійної підготовки: роль сучасного кабінету біології. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 159-174. URL :
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/issue/view/38/9
20. Рудишин С.Д. ГМ-культури як науково-політична проблема. Науково-практична конференція. Наукові читання до 85-річчя від дня народження В. Г. Вировця: матеріали науково-практичної конференції (Глухів, 05 березня 2022 р.). Глухів: ІЛК НААН, 2022. с.123-127.
http://ibc-naas.com/wp-content/uploads/2022/04/Material_konf_5_03_2022_Hlukhiv.pdf
21. Рудишин С.Д. Лінгвістична екологія – маргінальний напрям мовознавства : понятійно-категоріальний апарат з позицій екології. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. Глухів, 2023. Вип. 1 (51). С. 230–236.
https://drive.google.com/file/d/1hl3HpQ0le08_KKtpJBvlB9d7mAs_P3u-/view
22. Rudyshyn Sergii. Рsychological and pedagogical features of scientific ecological discourse. Український педагогічний журнал. 2023. № 1. С. 25-42. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/issue/view/39/10
23. Рудишин С. Д., Коренева І. М., Самілик В.І. Керована коеволюція людства і біосфери на засадах сталого розвитку як стратегія подолання глобальної екологічної кризи. IX Міжнародний з’їзд екологів, 25-27 вересня 2024 р.: збірник наукових праць [Електронний ресурс]. Вінниця: ВНТУ.2024. С. 268-271. URL :
https://press.vntu.edu.ua/index.php/vntu/catalog/view/854/1490/2770-2
Науковий керівник кандидатської дисертації Самілик Валентини Іванівни..«Фoрмування гoтoвнoстi майбутнiх учителiв бioлoгiї дo природоохоронної діяльності в прoцесi прoфесiйнoї пiдгoтoвки». Дисертацію захищено в Глухівському НПУ ім. О. Довженка (2019р.), спеціальність 13.00.04 – Теорія і методика професійної освіти.
Науковий консультант докторської дисертації Кореневої Інни Миколоївни.Дисертація «Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку». Дисертацію звахіщено в Глухівському НПУ ім. О.Довженка (2020 р.), спеціальність 13.00.04 – Теорія і методика професійної освіти.
Рудишин С.Д. – Голова глухівського осередку Міжнародної асоціації екологів університетів
Член оргкомітету і голова секції екологічна освіта Всеукраїнських з’їздів екологів (з 2006 по 2024 рр., Вінниця),
Голова Глухівського осередку Всеукраїнської екологічної ліги.
Голова Глухівського регіонального осередку Міжнародної громадської організації «Міжнародна асоціація екологів університетів»
Член Глухівського регіонального осередку Українське товариство генетиків і селекціонерів ім. М.І. Вавилова
Керівник міжкафедральної наукової лабораторіє на факультеті природничої та фізико-математичної освіти ГНПУ
Член спеціалізованої вченої ради Д 56.146.01 у Глухівському національному педагогічному університеті імені Олександра Довженка. по захисту дисертацій. зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. (каденція: 06.06.2022-06.06.2025)
Член редколегій періодичних наукових видань:
- Член редакції журналу Edukácia Vedecko-odborný časopis ISSN 1339-8725 Словакія, м. Кошице, Університет Павла Йозефа Шафарика (University of Pavol Jozef Šafárik);
https://www.upjs.sk/filozoficka-fakulta/pracoviska/katedra-pedagogiky/edukacia
2. Член редколегії Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки : наук. журн. / Черкас. нац. ун-т ім. Богдана Хмельницького https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/index
https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/index
Керівник теми кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка «Фундаменталiзацiя бioлoгiчнoї oсвiти в педагoгiчнoму унiверситетi у вимiрах сталoгo рoзвитку» (номер державної реєстрації 0116U003633): 2016-2021 рр.
Керівник теми кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка «Забезпечення якості неперервної професійної освіти вчителів біології» (номер державної реєстрації 0121U100500) 2021-2026 рр.
Дипломні проекти і магістерські роботи виконуються в контексті наукової школи. Результати досліджень представлені і апробовані на різних конференціях та у вигляді наукових статей.
Членство в Національному агентстві із забезпечення якості вищої освіти Договір № Е-19-0694 від 25.11.2019 р. Термін дії: безстроковий
Експерт Національного агентства із забезпечення якості освіти (Спеціальність : 14 – Середня освіта (за предметними спеціальностями), 91 – Біологія. https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/11/Заявка1-Відповіді-р2211.pdf
Наукова школа Рудишина Сергія Дмитровича
Керівник теми кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка «Фундаменталiзацiя бioлoгiчнoї oсвiти в педагoгiчнoму унiверситетi у вимiрах сталoгo рoзвитку» (номер державної реєстрації 0116U003633): 2016-2021 рр.
Керівник теми кафедри теорії і методики викладання природничих дисциплін Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка «Забезпечення якості неперервної професійної освіти вчителів біології» (номер державної реєстрації 0121U100500) 2021-2026 рр.
Науковий доробок 170 наукових публікацій, серед яких навчальні посібники «Основи біотехнології рослин» (1989, перший україномовний посібник з біотехнології рослин), «Практикум з основ загальної екології» (2004), «Основи біогеохімії» (2013), «Біологія і екологія. 10 клас» (2021), «Біогеохімія з основами екології» (2023), «Біотехнологія рослин» (2024); монографії «Біологічна підготовка майбутніх екологів: теорія і практика» (2009), «Фітогормонологія в Україні: ґенеза і досягення» (2020); статті у виданнях, що входять до наукометричної бази Scopus / Web of Science та наукових фахових виданнях.
Коло наукових інтересів – екологія, екологічна та біологічна освіта, біотехнологія, біогеохімія, фізіологія рослин, історія науки, філософія освіти.
ORCID ID: 0000-0002-4483-9209
https://scholar.google.com.ua/citations?hl=uk&user=_JgMTeQAAAAJ
Монографії
Рудишин С.Д. Біологічна підготовка майбутніх екологів : теорія і практика: монографія.
Вінниця : ВМГО «Темпус», 2009. 394 с.
Рудишин Сергій, Негрецький Віктор, Новожилов Олег. Фітогормонологія в Україні : ґенеза і досягення : монографія. К., ВЦ «Академія». 2020. 144с.
Навчально-методичні видання
Навчальні посібники
Рудишин С.Д. Основи біотехнології рослин : навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.]. Вінниця: МП «Запал», 1998. 224 с. (Гриф Міністерства агропромислового комплексу України).
Рудишин С.Д., Кур’ята В.Г. Практикум з основ загальної екології : навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.]. Вінниця : Гіпаніс, 2004. 101 с.
Рудишин С.Д. Основи біогеохімії : навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.]. К. : ВЦ «Академія», 2013. 248 с. (Гриф МОН України).
Біологія: фахова підготовка студентів педагогічних університетів: навч. посібник / Горшкова Л. М., Рудишин С. Д., Бородіна К. І., Бурчак Л.В. [ та ін.] за ред. М. В.Хроленко. Суми : ТОВ «Видавничий дім «Ельдорадо», 2017. 310 с.
Рудишин С. Д., Кмець А. М., Самілик В. І., Гулакова І. М.. Біологія і екологія. 10 клас. Навч. посібник: Вінниченко М. Д., Суми, 2021. 388 с.
Рудишин С. Д. Біогеохімія з основами екології / С.Д. Рудишин. Дніпро: Середняк Т. К., 2023. 320 с.
Рудишин С.Д. Основи біотехнології рослин: навч. посіб. Суми: «Корпункт», 2024. 200 с.
Статті у виданнях, що входять до наукометричної бази Scopus
1. Rudyshyn, S. D., Kravets, V. P., Samilyk, V. I., Sereda, T. V., & Havrylin, V. O. (2020). Features of the Fundamentalization of Education in Higher Educational Institutions of Ukraine in the Context of Sustainable Development. Journal of Educational and Social Research, 10(6), 149-161. https://doi.org/10.36941/jesr-2020-0116……
URL: https://www.richtmann.org/journal/index.php/jesr/article/view/12263
2. Sergii D. Rudyshyn, Inna A. Stakhova, Nataliia H. Sharata, Tetiana V. Berezovska, Tetiana P. Kravchenko (2021). The Effects of Using Case-Study Method in Environmental Education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Vol. 20, No. 6, pp. 319-340, June 2021
https://doi.org/10.26803/ijlter.20.6.17
URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9860/1/3952-15163-2-PB.pdf
3. Serhii Rudyshyn, Iryna Truskavetska, Svitlana Romanyuk, Anatolii Vakal, Vitaliy Hnatyuk (2024). The role of motivation factors in education for the development of students’ environmental leadership in higher educational institutions. Journal of Education and Learning (EduLearn). Vol. 18, No. 1, February 2024, pp. 1~8. https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i1.21016
URL: http://edulearn.intelektual.org/index.php/EduLearn/article/view/21016
Статті у виданнях, що входять до наукометричної бази Web of Science (WoS)
4.Rudyshyn Sergii D., Kononenko Tetiana V., Khrolenko Marina V., Konenko Vitalii S.,Merdov Stanislav P. (2021) Basic Soft Skills as an Integral Component of Student Competitiveness: case of higher education in Ukraine. AD ALTA: Jornal of Interdisciplinary Reserarh. Vol 11. Issue 1. Specal Issue XVI, pp, 23-28.
URL: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110116/PDF/110116.pdf
5.D. Rudyshyn, S. ., M. Koreneva, I. ., H. Yakushko, K. ., Babenko-Zhyrnova, M. V. ., & M. Lupak, N. (2022). Simulación de formación educativa y profesional de estudiantes. Apuntes Universitarios. 12(2). https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1036
https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1036
URL: https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/1036
Бакалаврські й магістерські роботи виконуються в контексті наукової школи. Результати досліджень представлені і апробовані на різних конференціях та у вигляді наукових статей.
Маємо переможців та публікації в збірниках Міжнародного конкурсу наукових статей (есе) «Науковий дебют – 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2019. Сталий розвиток», Варшава (Польща); на Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності екологія (Полтава, 2019) за дослідження «Особливості пилкування алергенних рослин урбоекосистеми м. Глухів».
Підготовлено 2х студентів (Пилипенко І., Зайцева В.) – переможці Міжнародного конкурсу студентських наукових робіт (1-3 червня 2023) на тему: Linguistic ecology – a marginal direction of linguistics: conceptual and categorical apparatus in the context of ecology / «Лінгвістична екологія – маргінальний напрям мовознавства : понятійно-категоріальний апарат з позицій екології»; Спеціальність 035 – «Філологія». Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського :
*** Ministry of Education and Science of Ukraine National Commission of Ukraine for UNESCO Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University
FIRST DEGREE DIPLOMA for the victory in the International Competition of Student Papers in the specialty 035-Philology
PYLYPENKO IRYNA
Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University
*** FIRST DEGREE DIPLOMA for the victory in the International Competition of Student Papers in the specialty 035-Philology
ZAITSEVA VLADYSLAVA
Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University
*** CERTIFICATE OF MERIT for training the winning student
in the International Competition of Student Papers in the specialty 035-Philology
Doctor of Pedagogical Sciences, Candidate of Biological Sciences, Professor
RUDYSHYN SERHII Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University
Керівник міжкафедральної науково-дослідної лабораторії «ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДЛЯ НАУКОВОГО І ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ СТАЛОГО РОЗВИТКУ». Спрямування роботи насамперед на проведення фізіолого-біохімічних, ботанічних, хімічних, екологічних досліджень. Здійснення експериментальної роботи як у лабораторних, так й природних умовах. Особлива увага у її наукових планах посідає проблема моніторингу екологічного стану та біорізноманіття Сіверщини.
Рудишин С.Д. є керівником наукової групи «Фундаменталізація професійної підготовки студентів-біолоогів педагогічного університету», в якій вивчаються і обґоворються питання: аеропалінації, морфогенезу рослин, забруднення довкілля, біологічні аспекти здоров’я людини, охорони природи та ландшафтного дизайну.
Фундаменталізація біологічної освіти в європейському вимірі передбачає знання не тільки природничих дисциплін, але й іноземних мов. Починаючи з 2013 року С. Д. Рудишин є модератором науково-педагогічних читань молодих учених, магістрантів, аспірантів, студентів іноземними мовами «The 21st Century Challenges in Education and Science».
Фундаменталізація біологічної освіти – це :
1) розуміння біології як науки у вигляді науково-дослідницької програми, що складається з ядра («ДНК-мітоз») і «захисного поясу» теорій і гіпотез;
2) якісне вивчення базових (обов’язкових) та вибіркових дисциплін для певної спеціалізації, що дозволить вчитися та оволодівати новими знаннями впродовж життя;
3) проведення досліджень на сучасному науковому рівні та здатність до теоретичного і практичного використання їх результатів;
4) засвоєння методології синергетики, яка дозволяє наводити мости між різними дисциплінами, не руйнуючи їхньої дисциплінарної визначеності;
5) розуміння і реалізація концепції сталого (збалансованого) розвитку цивілізації у XXI столітті (sustainable development) під гаслом: «Збережемо біотичне і ландшафтне різноманіття, то воно збереже й нас»;
6) спілкуватися усно і письмово англійською або іншими іноземними мовами за спеціальністю;
7) володіння сучасними інформаційно-комунікативними технологіями.
Усе це здійснюється на засадах української педагогічної матриці, Закону «Про освіту», Концепції Нової української школи – якісного особистісно орієнтованого навчання, збереження і розвитку української мови, національних цінностей і культури для наступних поколінь (тобто, класичного «Чужого навчайтесь і свого не цурайтесь»).
Увагу приділяємо не окремим науковим теоріям, а структурно-динамічної системної моделі біології як науки у вигляді науково-дослідницької програми, яка складається з :
1) «жорсткого ядра» – фундаментальних знань, що зберігаються без зміни в усіх теоріях всередині програми – відображаємо аксіомою-формулою «ДНК-мітоз», тобто життя є особливою формою матерії, яка самовідтворюється і саморегулюється (реплікація за матричного принципом : ДНК – від ДНК (чи РНК), хромосома – від хромосоми, клітина – від клітини; самоорганізація живого – синергетична парадигма біології).
2) «захисного пояса» – допоміжних теорій і гіпотез, що можуть видозмінюватися, пристосовуються до конкуруючих із програмою теорій і захищають ядро від фальсифікації за допомогою позитивної чи негативної евристики. До «захисного поясу» ядра входять наукові теорії біології, серед яких: систематика живих організмів, типи живлення (авторофи / гетеротрофи) та дихання (аероби/анаероби), клітинна теорія, рівні організації живої матерії, синтетична теорія еволюції, генетика онтогенезу. «Захисний пояс» допоміжних гіпотез має стримувати атаки нових гіпотез і консолідувати ядро. Дослідницька програма має успіх, якщо розв’язує проблеми, і програма повинна бути зміненою, якщо нездатна цього робити. Еволюція конкретної програми відбувається за рахунок модифікацій й уточнень «захисного поясу»; руйнування «жорсткого ядра» теоретично означає відміну програми і заміну її на іншу, конкуруючу. Таким чином, вчимо студентів, що історія науки – це історія конкуренції науково-дослідницьких програм.
Мета фундаменталізації природничої освіти в педагогічному університеті:
1) формування в студентів цілісної природничо-наукової картини світу; адже недооцінювання теоретичного міждисциплінарного синтезу призводить до формування в майбутніх вчителів біології переважно репродуктивних знань. Це дозволить вчитися та оволодівати новими знаннями впродовж життя;
2) розуміння єдності неживого, живого і мислячого, необхідності стратегії коеволюційного симбіозу суспільства і природи (коеволюції). Тобто, людству (лише розумним сапієнсам ) доцільно дослухатися мудрості природи («Природа знає краще») і переходити до збалансованого природокористування на засадах коеволюційного симбіотичного співіснування системи «суспільство-біосфера», де біосфера – хазяїн, людина – симбіотичний консумент. Коеволюційну парадигма вважаємо теоретико-методологічним обґрунтуванням можливості сталого розвитку
3) дотримання «золотої середини» в реалізації коеволюційної парадигми існування системи «суспільство-біосфера», що передбачає обов’язкове співвідношення між культурними й натуральними ландшафтами на рівні 62 % і 38% відповідно. Тобто, на 38% планети створити екомережу біосферних резерватів біологічного і ландшафтного різноманіття (зони реанімації біосфери), а на 62 % штучно створених агро- та урбоекосистемах проводити збалансоване природокористування. Це забезпечує виключно автотрофний блок системи, який здатний виробляти органічну речовину для біорізноманіття консументів усіх інших рівнів (враховуючи людину). Загальною тенденцією у концептуальному підході до екомережі є намагання створити оптимальну соціально-природну систему, котра вирішувала б як проблеми збереження існуючих таксонів біоти, так і надавала б комплекс послуг населенню (соціальних, економічних, естетичних, оздоровчих та ін.).
4) надання більших можливостей для саморозвитку студента (урізноманітнення можливостей для самореалізації), оскільки фундаментальна підготовка студентів-біологів ґрунтується на основних положеннях теорії наукового пізнання; системному та синергетичному підходах до пізнання педагогічних фактів процесів і явищ; положенні про єдність теорії і практики, науковості та об’єктивності; концепції особистісно орієнтованого навчання.
Наукова лабораторія під керівництвом Рудишина С.Д. плідно співпрацює із науковими установами та навчальними закладами України: Інститутом педагогіки НАПН України, Інститутом ботаніки НАН України, Інститутом зоології НАН України, Національним педагогічним університетом ім. М.П. Драгоманова, Інститутом вищої освіти НАПН., Національним еколого-натуралістичним центром (м. Київ, м. Ямпіль, станція юннатів м. Глухів та ін.
Рудишин С.Д. : Членство в Національному агентстві із забезпечення якості вищої освіти (експерт). Договір № Е-19-0694 від 25.11.2019 р. Голова Глухівського регіонального осередку Міжнародної громадської організації «Міжнародна асоціація екологів університетів»
Член оргкомітету і голова секції екологічна освіта Всеукраїнських з’їздів екологів (з 2006 по 2024 рр., Вінниця).
Голова Глухівського осередку Всеукраїнської екологічної ліги.
Член Всеукраїнської громадської організації «Українське товариство генетиків і селекціонерів ім. М.І. Вавилова» (з 2021 р.).
Науковий керівник аспіранта Самілик Валентини Іванівни :: «Формування готовності майбутніх учителів біології до природоохоронної діяльності в процесі професійної підготовки» , 13.00.04. – теорія і методика професійної освіти. Робота успішно захищена у грудні 2019 р.
Науковий консультант докторанта Кореневої Інни Миколаївни : «Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх вчителів біології до реалізації стратегії сталого розвитку», 13.00.04.– теорія і методика професійної освіти. Успішно захищена в липні в 2020 р
.Науковий керівник аспіранта Гаврищука Михайла Михайловича «Формування soft skills у майбутніх офіцерів Національної гвардії України в процесі професійної підготовки» , 011 Освітні, педагогічні науки (термін навчання: з 01.09.2023 по 31.08.2027. Наказ про зарахування до аспірантури: № 293 від 28 серпня 2023 р.)
